Höstdeppig – 6 tips som hjälper i höstmörkret

Höstdeppig – 6 tips som hjälper i höstmörkret

Det är inte alla som ser fram emot att löven skiftar färg och att när temperaturen sjunker och mörkret kommer tända ljus och dricka te. Vissa kan gilla det men ändå drabbas av en höstdepression – en så kallad årstidsbunden depression.
De vanligaste tecknen på en årstidsbunden depression är att du känner dig trött även när du har sovit och att du har ett större sug efter socker och kolhydrater än vanligt. Andra tecken är de samma som för ”vanlig” depression, det vill säga nedstämdhet, likgiltighet, koncentrationssvårigheter, svartseende och minskad arbetsförmåga.
Men även om du känner av besvär så går det att göra något åt! Här är sex tips för hur du håller humöret uppe.

Rör på dig
Precis som vid annan depression och vid stress är motion och träning det bästa du kan göra – även om det kanske också kan kännas som det svåraste. Men endorfinerna som frigörs när vi rör på oss är en garanterad humörhöjare!
All träning är bra, gör/hitta det du gillar. Det kan t.ex. vara styrketräning, löpning, QiGong, Yoga eller promenader. Även om det känns tungt – försök ta dig ut på en promenad, allra helst i dagsljus.

Värna ljuset
Att ljus gör oss piggare det vet vi. Men visst du att ju tidigare du går ut i ljuset desto bättre. Kan du inte gå ut på morgonen eler förmiddagen kan ett alternativ vara att införskaffa en så kallad dagsljuslampa. För många fungerar det bra.
Varför man drabbas av årtidsbunden depression är oklart, men det kan ha att göra med att vissa har svårare att anpassa sig efter den mörkare årstiden och därför har för mycket av sömnhormonet melatonin i kroppen – vilket gör oss trötta.
Ljuset hjälper till att jämna ut halten melatonin och därför gör det dig mindre trött. En jättebra anledning att ta en lunchpromenad!

Ta hjälp av kosten & ät choklad
Det finns forskning som tyder på att deprimerade personer som börjar äta mer olivolja, fisk, kyckling, nötter och ägg tycks kunna få sina symptom lindrade. Så prova att äta mer medelhavskost – inte för viktens skull utan för humöret. Även mörk choklad med minst 70% kakao halt kan hjälpa. Det innehåller nämligen ämnet tryptofan som kroppen omvandlar till må-bra hormonet serotonin.

Gör trevliga saker & glöm inte återhämtning
Umgås med personer och/eller djur som får dig att må bra. Se till att göra saker som du tycker är roliga och gör dig glad. Speciellt under hösten är det viktigt att hjälpa sig själv till trevliga stunder. Vila och återhämtning är lika viktigt som aktivitet!

Lär känna dig själv
Ta dig tid att lyssna på dig själv och lär dig vart dina symptom kommer ifrån. Är du verkligen deppig utan anledning? Eller finns det egentligen skäl till det som du kanske inte tänkt på eller vill kännas vid? I så fall – ta hjälp och se till att ta hand om det som gör dig nedstämd.

Be om hjälp
Har du varit nedstämd och känt dig ledsen en längre tid och inget av ovanstående hjälper kan det vara läge att söka hjälp. Du kan t.ex. vända dig till en samtalsterapeut (som Glada Sköldpaddan), vårdcentral eller psykiatrisk öppenvårdsmottagning. Om du känner någon annan som mår dåligt och har gjort det en längre tid gäller samma sak. Ring och be om råd.

Malin

Kategori:
Malin Johansson

Malin Johansson

Mina blogginlägg handlar om hur man kan hantera stress och utmattningssyndrom och vad det innebär att vara högkänslig. För mig är det viktigt att du hittar balans i livet, lever på dina villkor och att du kan utvecklas som människa och bli den du är.
Tack för att du läser min blogg! Jag uppskattar även mycket om du tar dig tid att kommentera mina inlägg och ger mig din syn på det jag skriver.

Läsarkommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.